Minä haluan vaihto-oppilaaksi.

Jos haluaisin olla ytimekäs, voisin jättää tämän postauksen siihen. Aika moni haluaa nykyisin ulkomaille opiskelemaan, enkä poikkea näin massasta mitenkään. Mutta viime aikoina, jostain syystä, kaipuu merten taakse ja täysin uusiin, jännittäviin ympyröihin, näkemään ja kokemaan asioita on ollut järjettömän kova. Törmäys useampaan vaihtariblogiin ja muihin ulkomaille muuttaneiden sieluntuotoksiin ei varmasti auta, eikä sekään, että omassa lukiossani on ilmeisesti oma vaihtomahdollisuutensa.

Tällä hetkellä liikun kahden tai kolmen vaihtoehdon välillä sen suhteen, minne haluaisin eniten mennä.

 

1. Tokyo, Japan

Kuuluisa Tokio. Okei, pääosin haluaisin vain Japaniin vaihto-oppilaaksi, Tokio kaupunkina ei ole pakko. Mutta koska olen kasvanut jo valmiiksi maaseudulla, kohtalaisen iso ja tunnettukin kaupunki olisi ihana - Kioto, Osaka, Sendai, Hiroshima. Tällä hetkellä tämä on suosikkini vaihtarivaihtoehdoista, jo pelkästään kulttuurin takia, mutta olen vielä epävarma. Englanti on vahva kieleni ja japani taas heikko, joten pärjääminen maailman toisella laidalla suhteellisen yksikielisessä maassa olisi enemmän tai vähemmän vaikeaa. Silti, Japani pysyy unelmissani; jos ei vaihtarikohteena, niin ainakin matkailupaikkana.

2. London, United Kingdom

Ah, Lontoo. Paikka olisi unelma, koska englanti on paras aineeni ja koko kaupunki on upea. Se on myös kolmesta suosikistani ainoa, jossa olen tähän mennessä käynyt. Lontoon visiittini sijoittui vuoden 2009 huhtikuulle, enkä vieläkään ole unohtanut sitä. Jätin sydämeni Lontooseen. Jos pääsen koskaan vaihtariksi, tämä on itse asiassa se varmin vaihtoehto. 

3. New York City, USA

NYC. Tämä on kolmas vaihtoehtoni jo koko kaupungin ja kielen takia, mutta todennäköisesti en lähtisi tänne tai edes Yhdysvaltoihin vaihtariksi. Silti haluan kuitenkin käydä täällä, ehdottomasti. New Yorkin maine itsessään on hyvin vetävä, melkein kuin hunaja mehiläisille. Kyllä. Tänne minä haluan, vielä jonain päivänä.

 

Matkailu on minulle lähellä sydäntä. Rakastan käydä uusissa paikoissa ja nähdä uusia asioita. Kulttuurierot ovat jotain, minkä olen aina halunnut kokea itse. En ole päässyt ulkomaille niin paljon kuin olisin halunnut, mutta no, en ole vielä edes lukioikäinen: minulla on vielä aikaa.

Tähän mennessä olen kuitenkin ehtinyt raidaamaan muutaman maan. Luonnollisesti listalla ovat tutut Ruotsi ja Viro (tarkemmin Tallinna, jonka risteilylle isäni on minut raahannut lähemmäs kymmenen kertaa). Lisäksi listalle ovat päässeet tutut suomalaisen lapsiperheen etelänkohteet, Madeira, Gran Canaria ja Teneriffa. Olen ollut näillä käydessä 9-12-vuotias, eli muistikuvat ovat hieman sekoittuneet toisiinsa, mutta muistan vielä elävästi Madeiran ja sen kauniin luonnon. Oi että. Kaksi viime vuosien pääkohdetta Euroopassa taas ovat Unkarin Budapest ja Englannin Lontoo. Budapestissa olin muutaman päivän pikkulomalla n. 13-vuotiaana, ja kuten jo aiemmin sanoin, Lontoossa viime keväänä.

Milloin seuraavaksi pääsen ulkomaille, sitä en tiedä. Mahdollisuuksia ovat toistaiseksi Yhdysvallat, toinen matka Lontooseen ja Kööpenhamina (?). Mutta saa nähdä, saa nähdä.

 

Kuka muu pitää matkailusta?